Nogen var glade, nogen var knap så glade. Uanset hvad, det var for sent at vende om!
Den rute turleder Jørgen Toft og Peter Kr. Riber havde strikket sammen for at nå Berlin, sammen med endnu en gruppe af vore kunder, ledte gruppe 2, ud på en lille vej, som startede med asfalt, gik over til at være dækket af toppede brosten, som i mange år havde lagt overflade til køretøjer af en hver slags. Da brostenene "slap op" fortsatte vejen som en fin hårdt presset grusvej, for til slut at ende som to spor med midterrabat af græs, dybt ind i en skov. Gruppen fulgte sporet frem til et T-kryds, hvor asfalten igen fik lov at udgøre underlaget.
- Nøj for noget l... at køre på. Min motorcykel er bestemt ikke egnet til at køre her, lød det fra et par af gruppens chauffører. Andre smilte, nogen lidt, andre meget bredt. At gruppen blev ført ud på sådan et stykke "vej uden belægning" (som diverse GPS'ere navngav ruten) var ikke tilsigtet. Og bestemt ikke ønsket af mange. Men da sandheden om ruten gik op for gruppens stifinder, Peter, var det for sent at vende om. Senere på dagen blev han tilgivet. Trods besværet og den iboende skræk for sådanne veje, gik alt godt. Ingen kom til skade. Ingen led overlast. Ingen "smed eller tabte" deres motorcykler.
Som det er sædvanen skulle hele gruppen på ialt 28 personer, bo på Gästehaus der Polizei, ikke langt fra BMW fabrikken i Spandau. Men inden gruppen nåede Berlin, var der indlagt en overnatning på hotel Reke i Plau am See. Et skønt mindre hotel, i en flot by ved søen Plauer.
Hvad der sker i Plau am See, det bliver i Plau am See. Men det forlyder en mindre gruppe fandt en knejpe, hvor de fik et par timer til at sætte sig ind i den tyske måde, at fejre og tilbringe en lørdag aften på.
Endnu en gang kunne Toftlund Mc's kunder glæde sig over et skønt vejr til udflugten. Solen skinnede gennem det lysegrønne løvtag, som dækker de fleste veje i det tidligere Østtyskland. Foråret er en smule længere fremme dernede end hos os i Danmark. Vejene var tørre, krusede og med nogle undtagelser *s* rigitg gode at slide dæk på.
- Mon turlederne har en aftale med Poul og Jan om provision ved salg af støddæmpere, var der flere i gruppen der havde fået mistanke om. Især når ruten gik gennem mindre landsbyer, hvor asfalten endnu ikke har afløst de runde brosten. Andre steder var - troede flere - brostenene kun dækket af et tyndt lag asfalt, for selv om vejen så fin og jævn ud, var virkeligheden en ganske anden, når man kørte på vejen. Om olien i støddæmperne nåede kogepunktet er svært at sige, for der er vist ingen der endnu har sat en temperaturmåler på disse. Men pumpet og udnyttet, det blev såvel fjedre som dæmpere.
BMW fabrikken ligger, hvor den har ligget siden 1960'erne nemlig på Am Juliusturm, omgivet af resten af Berlin, regeringsbyen i Tyskland. Turen fra Gästehaus der Polizei til fabrikken er kun en smuttur. Men den kan være noget af en oplevelse for de som ikke til daglig bor eller kommer i millionbyer. Trafikken er tæt. Ikke kun om mandagen. Men alle hverdage, ikke mindst når Berlinerne skal til og fra arbejde.
Turlederne havde forberedt gruppen om hvorledes det er mest hensigtsmæssig at komme gennem trafikken. I mindre grupper kom alle sikkert frem til "BMW Werk 3.1 Tor 1" hvorfra man i samlet flok blev ledt frem til modtagelse i mødesalen i Kantinebygningen.
Rundvisningen startede, som altid, med en gennemgang af nøgletal, præsentation af de nyeste motorcykler samt generel information om BMW motorcykelproduktion. Under indledningen er det tilladt at lave billeder, samt bære kameraer og mobiltelefoner synlige. Når selve rundvisningen går igang, er alt fotografering forbudt. Et ønske alle respekterer, bl.a. fordi rundvisningen vil blive afbrudt omgående, hvis nogen bliver opdaget i færd med at lave billeder.
Efter rundvisningen på fabrikken er forårsturen til BMW fabrikken i Berlin med Toftlund Mc officielt forbi. Hjemturen er ikke planlagt som en hygge- og fællestur. Nogen ønsker at blive og se mere i Berlin. Nogen foretrækker - og har tiden til - at finde små veje hjem. Nogen tager færgen til Sjælland, men mange foretrækker at følge motorvejen, idet klokken er blevet noget over middag mandag, når rundvisningen er overstået, og om tirsdagen venter en ny arbejdsdag.
Hele Team Toftlund Mc siger tak til alle deltagere for jeres fantastiske opbakning, gode humør samt herligt samvær